Der er næppe nogen tvivl om, at film hører hjemme på de sociale medier, i lige så høj grad som de hører hjemme i fjernsynet og på YouTube. Man ser konstant filmklip, når man scroller gennem sit feed på Facebook og Instagram, og nu er LinkedIn også begyndt at understøtte filmmediet, så vi fremover også der kommer til at støde på video-CV, reklamefilm, interviews og meget andet.

Film gør et feed levende og spændende, men det kan også være et irritationsmoment, hvis de starter automatisk (som de f.eks. gør på Facebook, med mindre man selv fjerner den funktion i sine indstillinger), så film skal bruges med omtanke.
Hos FatCat Film får vi med jævne mellemrum forespørgsler på produktion af film til netop sociale medier, og her er det væsentligt at tænke over bl.a. filmens målgruppe, længde og ”design” – hvis filmen skal fange ens følgere, skal den være planlagt i detaljer.

Synlighed

Brancheforeningen Danske Cykelhandlere fik produceret tre film hos FatCat Film, hvorefter de sendte dem i cirkulation på Facebook, i håbet om at opnå et højt antal visninger, for at skærpe opmærksomhed om brancheforeningens arbejde med autoriserede cykelhandlere. Filmene opnåede 247.000 unikke visninger – i alt 512.000 visninger til lige knap en kvart million personer. Filmen med titlen ”Kilowatt og kilovægt” stod alene for 50% af visningerne.
Direktør Thomas Johnsen udtaler, at det har været en succes!
Du kan selv se alle tre film her: https://fatcat.dk/videoproduktioner/

At nå ud til en kvart million individuelle personer er et mål, de fleste virksomheder vil være meget godt tjent med, og den synlighed er svær at hamle op med, når man tænker på andre medier. En film på de sociale medier bliver delt, kommenteret og liket, og dermed spreder den sig ud til folk, som ikke umiddelbart selv ville have fundet den. Det er altså en selvforstærkende effekt, at man laver en film, som fanger folk i deres daglige oplevelse af f.eks. Facebook og Instagram.
Synlighed er naturligvis ikke lig med mere salg og højere omsætning alene, men synlighed leder kunderne til ens virksomhed, hvilket på den længere bane er med til at øge omsætningen. Hvis man sigter efter at være top-of-mind hos sine følgere og den mulige kundebase, der findes indenfor ens felt, er det mere sandsynligt at de vil kontakte én, når de får brug for det givne produkt, hvorfor man roligt kan regne med vækst, som følge af brugen af film.

Målgrupper

En klassisk problemstilling for alle afsendere af film er, at man ønsker at ramme alle slags seere på én gang – det kan man desværre sjældent, og derfor er det vigtigt at afstemme indholdet af ens film med den sociale platform, man ønsker at benytte. Dette gælder i øvrigt også for alle andre medier, om det så er fjernsynsreklamer, trykte medier, radioindslag eller noget helt fjerde.
At sende en film ud på de sociale medier gør, at man ender i rigtig mange menneskers news-feed, hvorfor man skal afstemme sin film med både et specifikt og et bredt publikum – det lyder kompliceret, men grundlæggende er det bare væsentligt, at man gør filmen relevant for mange, men målrettet færre. Hvis man laver en kampagne for rejser til en sydhavsø er det vigtigt, at alle seere bliver fanget af billedsiden (hvide strande, palmer, farverige drinks osv.), men selve kampagnens indhold skal måske kun målrettes f.eks. børnefamilier. Dermed bliver modtagerne (som kampagnen primært rettes mod) interesserede i kampagnens indhold, mens alle andre seere får lyst til at finde ud af, om ens virksomhed også har et tilbud, der er interessant for dem – de vil også gerne ned i sydens sol. Det er i hvert fald princippet bag målretningen, men det kan være meget lettere sagt end gjort.
Det vigtigste er en stærk og holdbar plan, som kan føres ud i livet.

Ens kampagne kan markedsføres på flere forskellige platforme, og for mange er Facebook det oplagte valg, mens man klart skal tænke LinkedIn ind i ligningen, hvis man primært arbejder B2B. Har man som virksomhed en Instagram-profil kan det være en god idé også at lægge filmen (eller en del af den) op der, da man der får mulighed for at ramme en bred følgerskare, som dog måske primært består af yngre forbrugere. Ens brand afgør, hvad der er den bedste strategi at benytte, og det bør tænkes ind i ens kampagnemodel, for at man får den største gennemslagskraft som muligt.

Film på de sociale medier er kommet for at blive, og i fremtiden kommer til at betyde rigtig meget for virksomheders evne til at kommunikere med deres følgere. Hold godt fast, for udviklingen sker hurtigt!