En kort smartphonefilm er et forholdsvis simpelt projekt, men teknikken skal være i orden, hvis den skal være værd at se. Det bliver aldrig en fantastisk Hollywood-produktion, men det er heller ikke nødvendigt, hvis man skal have et simpelt budskab frem til sine følgere.
Vores eksempler er alle sammen filmet med en smartphone, for at I direkte kan se resultatet af det – både i forhold til mulighederne og begrænsningerne.

Det er væsentligt at huske på nogle få grundregler, når man filmer med en smartphone, og de kan ridses op således:

  1. Hav rolige hænder! Det er vigtigt at billedet ikke ryster, så hold altid smartphonen med to hænder og brug eventuelt et bord eller en væg som støtte, så du slipper for at have det hele ”i frihånd”, når du filmer andre. Hvis du skal filme dig selv, er det en god idé at bruge en form for stativ.
  2. Hold din smartphone horisontalt, når du filmer, så du slipper for de sorte bjælker i siden, hvis filmen bliver vist på en computerskærm. Når folk ser filmen på en smartphone vender de som regel skærmen automatisk, så de kan få et større og bedre billede at kigge på.
  3. Brug flere forsøg – så mange som der skal til – så filmen bliver så præcis, og eventuel tale bliver så velformuleret, som muligt. At tale naturligt til et kamera skal ofte øves, for at man bliver helt komfortabel med det, og filmen kan jo tages om så mange gange som nødvendigt. Hellere lige tage den én gang til, bare for at være sikker.

I forhold til mængden af forsøg, så bruger vi som regel mellem 10 og 20 forsøg på hver film, for at vi er sikre på indholdet og måden det bliver leveret på. Det kræver tid at blive tryg ved kameraet, og det er ikke altid nemt at huske, præcis hvad der skal siges til hvert klip – derfor tager vi det om mange gange, så vi når frem til det gode resultat.
Men det skal heller ikke blive kunstigt og indstuderet, så det er ikke altid det sidste forsøg, der er det bedste. Det vurderer vi, når vi ser de forskellige klip igennem, inden filmen bliver klippet sammen.

Udover de direkte fysiske teknikker er det også vigtigt at fatte sig i korthed, så budskabet kommer ud uden for megen udenomssnak og fumlede formuleringer. Kort, kontant, præcist, lækkert – hellere lave en længere tekst som er knyttet til filmen (ligesom dette blogindlæg), som seeren så selv kan finde efter at have set filmen, hvis vedkommende vil vide mere. Filmen er en forsmag, hvor den allervigtigste pointe kommer ud. De færreste holder hele vejen igennem, hvis en film på de sociale medier varer mere end 1-2 minutter. Hvis filmen er længere risikerer man at seeren slukker og dermed mister en eventuel vigtig pointe, der ligger sidst i filmen.
Der er desværre ingen garantier for, at folk ser filmen helt færdig, men man kan gøre meget for, at de hænger ved, og længden er næsten det vigtigste. Der er større sandsynlighed for at seeren bliver hængende, hvis filmen varer 1 minut, end hvis den varer 5 minutter.

Det er ikke svært at lave en film med sin smartphone, men det skal gøres ordentligt, for at folk gider se det.
Held og lykke!