At arbejde med lys er en kunstart, men med ganske få midler kan man hæve niveauet af sin filmproduktion betragteligt, når det kommer til at få motivet til at stå meget flottere frem.

Det handler om at vide, hvor ens lys falder, hvordan man eventuelt kan ændre det eksisterende lys, og hvordan man absolut IKKE skal filme i forhold til lyset.

Med en enkelt lampe kan man ændre hele lysforholdet på sit motiv, og så handler det i bund og grund om, hvordan man får det hele til at se bedst ud.
Den Amerikanske hjemmeside wistia.com har fremsat 4 grundregler, som opsummerer det at sætte lys ganske udmærket:

  1. Make the shot (and the people in the shot) look pretty.
  2. Kill any and all shadows on faces.
  3. Don’t intimidate the person on-camera.
  4. Use the most convenient lighting option (it’s often best).

I langt de fleste tilfælde kan man fint klare sig med det naturlige lys, der findes omkring én, men skal det lige være nummeret mere lækkert, kan en enkelt ekstra lampe hjælpe rigtig meget.

Det at sætte lys handler om at få motivet til at stå bedst muligt frem, og det gør man ved at oplyse det på en pæn og regelmæssig måde, og til dette er en lampe med forholdsvis blødt lys perfekt. Den skal ikke have alt for kraftige pærer, og den må gerne have muligheden for at indstille lysets styrke og farve.

Wistias guide til lyssætning sætter generelt fokus på de vigtigste ting i forhold til lyssætning, men det er også væsentligt mere end langt de fleste behøver – det er god, nørdet læsning, og I kan garanteret lære en masse af det, men det er ikke det hele, der er direkte nødvendigt, når man bare laver en hurtig smartphonefilm.

Læs hele artiklen her: https://wistia.com/library/lighting-on-the-fly

Der er rigtig mange facetter af lyssætningen, som man kan bruge lang tid på at udforske og eksperimentere med, men har man ikke mod på at indkøbe de helt vilde lamper, kan man godt nøjes med én, eventuelt bare en helt almindelig bordlampe. Det handler i virkeligheden mere om at placere sig i forhold til det lys, der allerede er til stede: tænk over hvor vinduer og loftlys er, og placer efter dette, så det oplyser motivet mest muligt.

Hvis lyset oppefra er for stærkt, kommer man til at lave ”vaskebjørneøjne” (mørke områder ved øjnene) på personen i fokus, hvorfor det er vigtigt at lyset er blødt, hvis man skal arbejde med det på film. Det kan godt fungere, hvis man placerer personen rigtigt – altså så han eller hun ikke står direkte under lyskilden. Kombiner med en ekstra lampe, som skyder skråt forfra eller lignende, men det er vigtigt at du ikke får modlys!
Det ligner nemlig noget værre rod, når baggrunden bliver overbelyst og ingen kan se hvad der egentlig foregår på personen der taler, så lad os lade være med det!

Det bedste er en god lyskilde bag kameraet, der oplyser personen i fokus, men det er vigtigt at tænke på personen foran kameraet – det må ikke være så stærkt, at vedkommende står og misser med øjnene.

Det skal helst være sådan at personen bliver lyst op forfra og måske lidt fra siden af en ikke alt for kraftig lyskilde, og man kan så justere afhængig af ens interesse i skygger og generelle præferencer.

Når man placerer sit motiv korrekt i forhold til lyset, vil man opdage, at det står klart frem, og dermed kommer til at være det naturlige fokus i billedet – og det er dét vi gerne vil frem til.