Når en film endelig er færdig – I har brugt meget tid på at skrive manuskriptet, sætte lyset, foretage optagelserne og redigeret den til det endelige resultat – så skal den ud i verden, så jeres følgere får den at se og kan få noget ud af den.

Der er næppe nogen tvivl om, at film hører hjemme på de sociale medier, i lige så høj grad som de hører hjemme i fjernsynet og på YouTube. Man ser konstant filmklip, når man scroller gennem sit feed på Facebook og Instagram, og nu er LinkedIn også begyndt at understøtte filmmediet, så vi fremover også der kommer til at støde på video-CV, reklamefilm, interviews og meget andet. Her skal jeres film ud.

Film gør et feed levende og spændende, og det fastholder jeres besøgende længere tid, hvis jeres budskab kommunikeres ud på en god og velformuleret måde. En film på de sociale medier bliver delt, kommenteret og liket, og dermed spreder den sig ud til folk, som ikke umiddelbart selv ville have fundet den. Det er altså en selvforstærkende effekt, at man laver en film, som fanger folk i deres daglige oplevelse af f.eks. Facebook og Instagram.
Synlighed kan direkte omsættes til mere salg og højere omsætning, så vigtigheden af synlighed er til at tage og føle på, også når man tænker på det generelle kendskab til ens brand. Hvis man sigter efter at være top-of-mind hos sine følgere og den mulige kundebase, der findes indenfor ens felt, er det mere sandsynligt at de vil kontakte én, når de får brug for det givne produkt.

Man kan gøre rigtig meget for at skubbe sine film ud til flere følgere, bl.a. ved at booste opslag på Facebook eller betale sig til visninger på Instagram (promoveringer), men hvis man i forvejen har en rimeligt bred følgerskare, er den organiske rækkevidde også god fra starten. Det er et valg, man må foretage internt, på baggrund af en dybere analyse, så man ikke smider unødvendige penge efter det.

En smartphonefilm kan ikke erstatte en professionel reklamefilm, men den kan være et godt krydderi på de sociale medier, hvis man lige skal dele et simpelt budskab, som man gerne vil fremlægge visuelt. En film af en medarbejder, der lige fortæller en nyhed, er fint til at holde kadencen på de sociale medier.

Når ens film bliver delt både af virksomhedens medarbejdere og af følgerne på de sociale medier, vil man se en fremgang i antallet af visninger – stor opmærksomhed om filmen er med til at øge opmærksomheden om virksomheden. Lad dine medarbejdere og følgere være ambassadører for dig, så der virkelig kommer noget værdi i delingen af dine film.
Når opmærksomheden øges, øges salget også.